Budżet partycypacyjny Warszawa 2015

18 maja 2012 r. otwarto dla ruchu kontrapas rowerowy na ul. Kapucyńskiej umożliwiający dojazd rowerem z Pragi Północ mostem Śląsko-Dąbrowskim oraz od Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego i Ścieżki Podskarpowej ul. Grodzką na Starówkę bez konieczności korzystania z windy przy schodach ruchomych lub noszenia roweru po schodach prowadzących na plac Zamkowy.

6. odcinek z dopuszczonych ruchem rowerów pod prąd

Kontrapas powstał na mój wniosek sprzed 2 lat. Jest to szóste rozwiązanie w stolicy służące dopuszczeniu ruchu rowerów pod prąd - pozostałe to:

- dwukierunkowy pas rowerowy w ul. Sowiej na Mariensztacie [zobacz >>>];

- dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd na zasadach ogólnych przez parking w ciągu drogi dla rowerów wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej niedaleko ronda Zesłańców Syberyjskich [zobacz >>>];

- kontrapas rowerowy w ciągu ulic Oboźna - Dynasy [zobacz >>>];

- kontrapas rowerowo-tramwajowy na ul. Nowowiejskiej [zobacz >>>];

- kontrapas rowerowy na ul. Orszady [zobacz >>>].

Dla porównania warto wspomnieć, że w Brukseli w ciągu kilku lat zalegalizowano ruch rowerów pod prąd na niemal 100 km ulic jednokierunkowych [zobacz >>>]. W Gdańsku tylko w 2010 r. podobną organizacją objęto 30 ulic w śródmieściu.

Zdjęcia

Zdjęcie archiwalne, z okresu wyznaczania pasa. Zamknięcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego dla samochodów wyraźnie zwiększyło ruch rowerowy na trasie W-Z.

Równie archiwalny widok od strony ul. Miodowej, już z oznakowaniem poziomym kontrapasa, ale jeszcze bez pionowego. Jak widać, nie wszyscy kierowcy rozumieją znaczenie znaku B-36. Może to kwestia braku wymogu posiadania przez nich karty rowerowej?

A tu już z kompletnym oznakowaniem - pod znakiem D-3 pojawiła się tabliczka T-22. Na drugim planie odsłonięty znak F-18. Kierowcy wciąż łamią prawo, choć teraz już inaczej.

Widok od strony tunelu: kombinacja znaków C-5 + T-22. Jak widać, można łączyć znaki nakazu z tabliczką T-22 [zobacz >>>].

Pas dla rowerów jest przeznaczony tylko do skrętu w prawo. Rowerzyści jadący na wprost w stronę placu Bankowego powinni trzymać się tu pasa ruchu ogólnego.

Kombinacja znaków B-2 + T-22 na wlocie ul. Kapucyńskiej.

Sama ul. Kapucyńska.

Samochód jedzie z prądem, rowerzysta robiący zdjęcie pod prąd. Mijają się bezpiecznie. Krowy na zdjęciu nie widać, ale zaręczamy że nie przestała dawać mleka.

Widok na skrzyżowanie z ul. Miodową. Niestety, nie udało się wywalczyć dopuszczenia skrętu z kontrapasa w lewo.

Prawidłowe wykorzystanie kontrapasa. Przypominamy, że pas jest jednokierunkowy - służy do jazdy pod górę, w kierunku ulicy Miodowej. Jadąc od Miodowej do al. Solidarności należy skorzystać z pasa ruchu ogólnego i jechać po prawej stronie jezdni, razem z samochodami.

Film

Nagranie przejazdu kontrapasem tuż przed jego otwarciem - ekipa Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg jadąca samochodem w przeciwną stronę właśnie zdejmowała folie ze znaków:

Podziękowania

Jako pomysłodawca chcę podziękować w imieniu własnym oraz innych jego użytkowników niżej wymienionym osobom i instytucjom (a także innym nieznanym mi osobom i instytucjom, które przyczyniły się do jego powstania):

Panu Marcinowi Czajkowskiemu z Sekcji Transportu Rowerowego w Biurze Drogownictwa i Komunikacji,

Panu Markowi Utkinowi z Sekcji Transportu Rowerowego w Biurze Drogownictwa i Komunikacji,

Panu Januszowi Galasowi, Inżynierowi Ruchu m. st. Warszawy, zastępcy dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji,

Panu Mieczysławowi Reksnisowi, dyrektorowi Biura Drogownictwa i Komunikacji

Panu Bogdanowi Dybkowi, starszemu inspektorowi nadzoru inwestorskiego w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie

Panu Sebastianowi Stąpińskiemu, koordynatorowi ds. transportu rowerowego w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie

Panu Mirosławowi Kazubkowi, zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie,

Panu Michałowi Trzcińskiemu, zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie,

Pani Grażynie Lendzion, dyrektorowi Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie,

Panu Markowi Więckowskiemu, przedstawicielowi Biura Prac Inżynierskich,

Zakładowi Remontów i Konserwacji Dróg - wykonawcy prac przy wytyczeniu kontrapasa.